Udržateľné módne značky vo svete aj na Slovensku: Poznáte ich všetky?
Udržateľná móda je pojem, ktorý by sme mali skloňovať čo najčastejšie, ak nám záleží na stave životného prostredia. Módny priemysel smerujúci k väčšej ekologickej uvedomelosti, sociálnej spravodlivosti a využívaniu materiálov šetrných k planéte je protikladom fast fashion, často lacnej a nekvalitnej, vytvárajúcej obrovskú uhlíkovú stopu a zneužívajúcu pracovnú silu nehumánnym spôsobom.
V tomto článku sa dočítate:
Ako zistím, či je značka udržateľná?
Udržateľné značky vyrábajú odevy, doplnky a obuv z recyklovaných materiálov či udržateľných plodín bez pesticídov, efektívne využívajú prírodné zdroje, ideálne aj dbajú na balenie a dopravu a pri výrobe nepoužívajú agresívne chemické látky, ktoré môžu ľuďom s citlivou pokožkou vyvolať problémy a poškodzovať životné prostredie.
Pri nákupe (nielen) oblečenia si treba klásť otázky, či sú na výrobu produktov použité udržateľné materiály, kto a kde produkty vyrobil, či majú nejaké certifikáty, ale je dobré sa zaujímať aj o to, akú filozofiu má značka a ako prispieva ku ekologickejšej budúcnosti nás všetkých.
Hoci sa cena takéhoto oblečenia môže zdať na prvý pohľad vyššia, treba si uvedomiť, že v konečnom dôsledku sa nákup udržateľných značiek oplatí - dlhá životnosť, vynikajúca kvalita, priateľský prístup k planéte, férovosť k zamestnancom a v neposlednom rade aj originálny, trendom nepodliehajúci dizajn sú hodnoty, ktoré by sme mali za každých okolností uprednostňovať.
Najznámejšie svetové sustainable značky
Sustainable móda vo svete je zastúpená množstvom značiek, ktoré sú protipólom k textilnej výrobe zameranej na rýchlosť a a nízke náklady za akúkoľvek cenu, produkujúcej obrovské množstvo CO2.
Snažia sa hľadať inovatívne materiály a výrobné postupy, aby minimalizovali škodlivý vplyv produkcie na životné prostredie. Medzi najznámejšie patria tieto:
Veja
Veja je francúzska značka založená v roku 2004, sústredí sa na výrobu obuvi a doplnkov. Ak si obúvate Veja tenisky, máte istotu, že sú vyrobené zo sociálne aj environmentálne zodpovedných materiálov a podporujete férový obchod už od pestovania bavlny použitej na ich produkciu.
Na svojej internetovej stránke veľmi transparentne informuje o všetkých krokoch výroby. Veja každoročne kontroluje chemickú bezpečnosť tenisiek a z výrobných procesov vylúčila všetky nebezpečné škodlivé, toxické či znečisťujúce chemikálie.
Patagonia
Jedna z najúspešnejších amerických outdoorových značiek celosvetovo sa drží hesla účelnosť, jednoduchosť a ochrana prírody. V tomto duchu vyrába značka Patagonia poctivú športovú a voľnočasovú módu z recyklovaného polyesteru, pesticídmi neošetrovanej bavlny a vlákien šetrných k životnému prostrediu.
Uprednostňujú odolnú a kvalitnú výrobu, pretože si uvedomujú, že takým spôsobom dokážu minimalizovať produkciu zbytočného odpadu, spotrebu vody a energií potrebných na výrobu oblečenia. Minimálne 1% z predaja svojich produktov venuje značka na podporu rôznych environmentálnych aktivít.
Levi’s
Kto by nepoznal ikonickú americkú značku Levi’s, známu predovšetkým typickými džínsami. Od svojho vzniku sa spoločnosť Levi's zaviazala vyrábať kvalitné výrobky odolné voči opotrebovaniu a snaží sa odkloniť spotrebiteľov od fast fashion.
Svoj záväzok udržateľnej výroby denimu, zníženia spotreby vody aj emisií skleníkových plynov, ale aj obmedzenie používania škodlivých chemikálií na nevyhnutné minimum sa jej darí napĺňať.
Thinking MU
Španielska značka Thinking MU vyrába módne oblečenie pre všetkých ľudí vyznávajúcich filozofiu, že život si treba nielen užívať, ale predovšetkým ho aj rešpektovať.
Na svoju produkciu preto používa vysoký podiel ekologických materiálov, napríklad organické konope, netoxické farbivá a záleží jej na obmedzovaní množstva chemikálií, spotreby vody a vytváraniu odpadu. Pozornosť sústreďuje aj na reťazec dodávateľov, nepoužíva kožušinu, páperie, kožu exotických zvierat.
Armedangels
Nemecká módna slow fashion a etická značka uzrela svetlo sveta v roku 2007 a odvtedy prináša svojim zákazníkom nadčasové, udržateľné oblečenie pre dámy aj pánov vyrobené z organickej bavlny.
Víziou značky Armedangels je vytvárať kvalitné dizajnové výrobky a namiesto rýchlo sa meniacich trendov sa orientuje na módu s pridanou hodnotou. Snaží sa o zlepšenie povedomia širokej verejnosti o ekologickom oblečení, spolupracuje výlučne s certifikovanými spoločnosťami podporujúcimi zodpovedné a spravodlivé obchodné podmienky. Výťažok z predaja oblečenia tejto značky putuje aj na charitatívne účely.
Freitag
V roku 1993 sa na švajčiarskom trhu objavili jedinečné dizajnové ručne šité tašky vyrobené z recyklovaných autoplachiet a popularitu si získali na celom svete. Freitag upcykluje odpadový materiál, navyše voda, ktorou čistia plachty, je filtrovaná daždová voda, elektrickú energiu si vyrábajú prostredníctvom solárnych panelov a dokonca aj sídlo spoločnosti je postavené z vyradených kontajnerov.
Od roku 2011 sa môže značka pochváliť vývojom 100% biologicky odbúrateľným materiálom F-ABRIC vyrobeným z konopy, ľanu, modalu pestovanom v Európe, aby minimalizovali vytváranie akéhokoľvek odpadu.
Colorful Standard
Portugalská značka Colorful Standard sa orientuje na výrobu vysokokvalitného basic oblečenia vyrobeného z udržateľných materiálov a ekologickými procesmi.
Na svoje výrobky používa výhradne najkvalitnejšiu 100% organickú bavlnu, predpranú a farbenú s maximálnou intenzitou farieb a oblečenie šije lokálne, aby minimalizovala uhlíkovú stopu.
Kings of Indigo
Od roku 2012 značka Kings of Indigo vyrába udržateľné denimové oblečenie a snaží sa byť lídrom slow fashion.
Cieľom spoločnosti jej vyrábať oblečenie maximálnym možným udržateľným spôsobom, environmentálnym i sociálnym, bez toho, aby bolo nutné obetovať kvalitu a dizajn. Značka je známa inovatívnymi výrobnými postupmi a skúma možnosti zníženia vplyvov textilnej výroby na planétu.
Slovenské udržateľné značky
Slovenské udržateľné značky takisto majú svetu čo ponúknuť - svojou produkciou dokážu bez problémov konkurovať zahraničným menám a prinášajú na náš trh kvalitné produkty z certifikovaných materiálov, ktorých dizajn kladie dôraz na nadčasovosť.
Na Slovensku pôsobia viaceré menšie aj väčšie slow fashion značky zasluhujúce si našu pozornosť. Medzi najznámejšie a najúspešnejšie patria napríklad tieto:
Novesta
Novesta svoju históriu začala písať v roku 1939, keď v Partizánskom slávny obuvník Jan Antonín Baťa otvoril novú továreň. Odvtedy značka retro obuvi stále pôsobí v pôvodných priestoroch a pracuje na pôvodných strojoch pôvodnou metódou, ktorá si vyžaduje aj množstvo precíznej ručnej práce.
Produkty z dielne Novesta sú navrhnuté tak, aby vydržali čo najdlhšie a na svoju výrobu značka využíva len kvalitné, zdraviu neškodné materiály ako ľan, organická bavlna, prírodný kaučuk s certifikátmi najvyššej možnej kvality. Nadčasový a minimalistický dizajn typický pre Novesta tenisky úspešne odoláva krátkodobým módnym trendom a o jej produkty je stále obrovský záujem nielen doma, ale aj v zahraničí.
Nehera
V 30. rokoch minulého storočia Jan Nehera založil značku, ktorá si vydobila celosvetové uznanie a svoje zvučné meno si udržala dodnes, najmä od roku 2014, kedy manželia Zdútovci oživili dedičstvo slávnej značky a vytvárajú výnimočnú, nadčasovú a elegantnú módu.
Všetky odevy sú šité na Slovensku, aby bolo možné zaručiť kvalitu a udržateľnosť použitých materiálov, no Nehera patrí k luxusným značkám s ambíciami preraziť aj vo svete.
Vo svojej tvorbe sa inšpiruje súčasnými umelcami a kolekcie koncipuje s dôrazom na kontrasty materiálov. Nehera sa snaží oblečenie vytvárať tak, aby rešpektovalo okolie a je známa tým, že podporuje nezávislých remeselníkov, malé a stredné firmy, aby produkcia bola lokálna. Spoločnosti záleží na udržateľnosti nie iba enviromentálnej, ale aj sociálnej, preto spolupracuje s partnermi, ktorí svojim zamestnancom garantujú spravodlivé pracovné podmienky a férové mzdy.
Bewooden
Ako už názov napovedá, v centre záujmu tejto mladej značky je drevo. Od roku 2013 na slovenský trh prináša originálne doplnky - drevené motýliky, manžetové gombíky, peňaženky, šperky a ďalšie výnimočné kúsky. Každý jeden je ručne vyrobený a zdôrazňuje jedinečnosť nositeľa.
Tieto a mnohé iné značky sa snažia k výrobe pristupovať zodpovedne, preto my ako spotrebitelia môžeme rozhodnúť, koho produkty podporíme nákupom.
Autor článku
Monika Bělinová
Redaktor