Móda s hlbším významom: Ako Eliška Tomková spája biznis štýl a udržateľnosť
Eliška Tomková sa v módnom priemysle pohybuje už vyše 20 rokov. Jej značka Elisha dokonale prepája nadčasový design, eleganciu a pohodlie. Dosahuje to výberom kvalitných materiálov, precíznym šitím aj individuálnym prístupom ku každej klientke. Sústredí sa na biznis módu, ale svojim klientkám tvorí kompletný šatník, a tak v ich kolekciách nájdu svoje miesto aj ležérne kúsky. Dizajnérka a majiteľka značky tak reaguje na potreby moderných žien, pritom zostáva verná remeslu aj svojmu osobitému štýlu.
Vaše modely nepodliehajú trendom, sú veľmi ženské, univerzálne a kvalitne ušité. Ako ste sa k tak vycibrenému štýlu dostali?
Už na začiatku som vedela, že v móde mám čo odovzdať, ale samozrejme som sa vypracovala až po rokoch tvrdej práce. Najprv išlo hlavne o zákazkové šitie pre mojich známych, postupne sa mi rozšírila klientela a veľký posun nastal v čase, keď som začala jazdiť za pražskými zákazníčkami. Šila som šaty na slávnostné príležitosti, svadby, plesy... Originálne modely, jedinečné ako ich nositeľky.
Postupom času som sa začala orientovať na biznis módu, čo je už niekoľko rokov môj hlavný cieľ. Stále však šijeme spoločenské róby a modely pre špeciálne udalosti, svojim klientkam sa snažíme venovať komplexný servis a prvotriednu starostlivosť, aspoň v oblasti obliekania. Dokážeme im vytvoriť kompletný šatník - ušijeme teplákovku na lenivý víkend aj elegantné šaty na ples. Stále sme ale verní našej hlavnej línii. V biznis móde sa môžem naplno prejaviť, toto som ja.
Ako vnímate dnes tak často skloňovanú udržateľnosť?
Na ekologický a etický prístup je určite potrebné klásť dôraz, ale to, že máme ambície a niečo tvoríme, je základný motor celého ľudstva. Udržateľnosť pre mňa teda predstavujú skôr zmysluplné veci, ktoré dlho vydržia a dávajú zmysel. So svojimi zákazníčkami vždy premýšľame nad tým, čo vytvoríme, aby im to zapadlo do šatníka a pomohlo im to v ich živote. Naopak sa vyhýbame čomukoľvek rýchlemu a instantnému, čo by ich len zahlcovalo. Žiadnu shopping therapy neuznávam, oblečenie určite môže robiť radosť, ale dlhodobo, nie len chvíľu.
A potom je tu samozrejme udržateľnosť v samotnej tvorbe. Snažíme sa všetko predať a skutočne len minimum vecí zlikvidujeme úplne. Keď už niečo nechceme predávať, radšej to rozdáme kamarátkam a zamestnancom. Vždy sa snažíme ušiť toľko vecí, aby si všetko našlo svoje spokojné majiteľky. Výpredaje pritom robíme len výnimočne, zľavové akcie u nás takmer nenájdete. Veľa šijeme na objednávku, takže vieme, kam daný kus poputuje už v momente, keď kreslím návrh.
Veľmi zaujímavé je využitie vlny na leto. Využívate predovšetkým prírodné materiály?
Áno, vlnu využijete aj v horúcich dňoch. Ak teda nájdete správnu kvalitu a viete, ako ju použiť, treba na biznis saka a nohavice alebo puzdrové sukne je ideálna. Sama mám jedného dlhodobého dodávateľa vlny z Anglicka a Talianska. Vďaka nemu som sa postupne formovala a postupným vývojom som dospela na dnešnú úroveň. Vyvíjajú sa aj oni a s takými ľuďmi rada spolupracujem – s tými, ktorí neustrnú na mŕtvom bode. Rada objavujem niečo nové, ale všetko musí spĺňať moje prísne požiadavky a predstavy. Niekedy je kompromis nutný, vždy sa ale snažím o čo najväčšiu dokonalosť. V tomto som perfekcionistka a v materiáloch ústupky nerobím. So správnym výberom kvalitného prírodného materiálu dokážeme urobiť divy.
Na druhú stranu viem, že aj keď sú prírodné látky skvelé, nie každý ich má rád. Záleží na preferencii každej zákazníčky. Niečo iné je bavlna alebo ľan, ale napríklad hodváb a kašmír už naozaj vyžadujú zložitejšiu údržbu. Všetko má skrátka svoje plusy a mínusy, a pre niekoho má luxus význam, pre niekoho nie. A tým sa pekne dostávame späť k tomu, že hlavný je pre mňa osobný prístup.
Špecializujete sa skôr na tvorbu kolekcií alebo šitie na mieru?
Všetko, čo vidíte v ateliéri, si môžete rovno vyskúšať. A je to viac-menej prierez celým šatníkom. Všetky kúsky sa potom dajú rovno kúpiť, alebo objednať v inej veľkosti alebo farbe. Prípadne sa nimi len inšpirujeme a vytvoríme úplne iný originálny model. Trochu iným prípadom sú spoločenské šaty, keďže je jedným z hlavných prvkov nadčasovosť, tvoríme kolekcie tak, aby sa dali nosiť viac sezón. Samozrejme do nich ale premietame aj aktuálne trendy - s jemnosťou a citom. Pre jednotlivé sezóny potom vytvoríme jednu líniu modelov, ktorú prispôsobujeme dopytu a jednotlivým klientkám.
Vyrábate všetko v Českej republike? Kde konkrétne?
Šijeme na Južnej Morave, kde máme svoju dielňu s vlastnými zamestnancami. Najprv som pracovala sama a postupne som začala zamestnávať krajčírky a strihačky, až z toho vznikla celá dielňa s niekoľkými zamestnancami. Spolupráca s externými súkromníkmi ani s veľkou dielňou by asi aktuálne nebola vhodná ani pre jednu stranu, preto sme zvolili túto cestu.
Ako často vzniká nová kolekcia?
Väčšia prezentácia kolekcie prebieha u nás dvakrát za rok. Tým mám ale na mysli naozaj len hlavné kúsky, inak ponuku dopĺňame priebežne. Napríklad v júni sme predstavili 10 šiat pre 10 letných týždňov. Mini kolekcia bola veľmi úspešná, celé leto sme k nim dopĺňali ďalšie a ďalšie kúsky, ktoré potom dohromady tvorili vyladené outfity. Teraz nadväzujeme jesennými modelmi, tak, aby Elisha aj jej klientky zostávali verné svojmu štýlu. Máme to veľmi prepojené, skôr než ohraničené a ucelené. Jednoducho preto, že nie sme konfekcia.
Okrem toho ale ponúkame aj ikonické modely pre viac sezón – sú to hlavne kabáty, a šaty Diana alebo Sara, ale aj košele Classic či blúzka Evelyn. Šatník dokážeme prepojiť celý, toto ma veľmi baví - pracovať s klientkami dlhodobo, postupne šatník vytvárať a ladiť. Teraz na jeseň sa bude elegancia prelínať aj so športovými modelmi. Voľný čas sa dnes od práce nedá oddeliť, prepája sa a funguje dohromady. Najmä my ženy stále nad niečím premýšľame. Ja osobne ale s vekom našťastie vypínam aspoň v odpočinkových momentoch, čo je tiež dôležité.
Aj v dnešnej online dobe organizujete módne prehliadky. Aký je váš prístup k propagácii všeobecne?
Áno, vždy je príjemné sa s klientkami stretnúť osobne. Komorné akcie s ukážkou modelov robíme niekoľkokrát ročne, a to priamo v mojom ateliéri, teda v prostredí, ktoré dobre poznajú. Pritom ich ale vždy chcem znova nadchnúť a niečím prekvapiť. Už preto, že moje modely sú jednoduché a elegantné, nesmiem ich začať nudiť. Predsa len šatník stále obnovujú a hľadajú niečo nové.
Zároveň využívam aj sociálne siete a dávam aj rozhovory do médií, aby som oslovila potenciálne nové klientky. Ak chcete rásť, bez propagácie sa podľa mňa nezaobídete. To, že máme skvelé zákazníčky a plný diár je dnes síce skvelé, ale zajtra to už nemusí nič znamenať. Úplne chápem, že návšteva módneho návrhára je veľmi osobná, a tak je lepšie si vybrať niekoho, koho už poznáte, aj keď napríklad len prostredníctvom článku alebo reportáže. A potom mi perfektne fungujú aj osobné odporúčania.
Aké sú vaše dlhodobé ciele?
Tých je veľa! Ja aj celý tím máme množstvo nápadov, čo by sme chceli realizovať, ale nejde robiť všetko naraz. Preto si vždy vyberieme len niečo a na to sa sústredíme. Momentálne je to online predaj a doplnky. Na tie sa teraz ja osobne veľmi zameriavam, pretože moje naskrz minimalistické kúsky je občas potrebné niečím oživiť a pozdvihnúť na vyššiu úroveň. Môže to byť zladená šatka alebo kontrastná kabelka, to už záleží na štýle klientky a danej príležitosti. Teraz rokujem s výrobcom doplnkov o možnostiach a konkrétnych predstavách, tak napríklad u nás čoskoro uvidíte novinky aj z tejto oblasti.
Autor článku
Barbora Jašíková
Volám sa Barbora a do sveta e-commerce ma priviedlo nielen štúdium online marketingu na Digitálnej univerzite, ale aj moje tri deti. Práve pri nich som začala vyhľadávať kvalitné výrobky, porovnávať ceny a testovať množstvo produktov. Odtiaľ viedla cesta k e-shopom a písaniu článkov na tie najrôznejšie témy. V skratke napísané - mojou prácou je pomôcť vám nájsť to čo hľadáte a poradiť vám s výberom. Rada sa učím nové veci a preto k mojim obľúbeným témam patrí nielen detský svet, ale aj športové aktivity, prírodná kozmetika a udržateľná móda.