Be Lenka: Naše ambície sú veľké, chceme se stát jednotkou na svetovom trhu

Publikácia: 03.10.2021

Slovenská značka Be Lenka sa preslávila detskými ergonomickými nosičmi a neskôr vývojom a predajom barefoot obuvi. Lenka Cenigová a Juraj Fehervári si nedávajú malé ciele: predávajú do viac ako 60 krajín a chcú byť svetovou jednotkou na trhu.

My sme s Lenkou a Jurajom prehodili pár slov o začiatkoch značky Be Lenka, o tom ako sa dá skĺbiť kariéra s rodinou, ale aj o trendoch v barefoot svete a ich ambíciách do budúcna.

Viac sa dozviete v samotnom rozhovore:

Lenka, ste úspešná bývala paralympionička a dnes úspešná podnikateľka. Sú v niečom tieto dva svety podobné?

(Lenka) Neustále nasadanie a chuť na sebe pracovať. Vždy som sa snažila zlepšovať v tom, v čom som nebola dobrá, či už to bol šport alebo neskôr podnikanie. Keď som športovala a nemala deti, tak to bolo o čosi jednoduchšie, pretože som sa dokázala plne sústrediť iba na seba. Pri podnikaní s dvomi malými deťmi to tiež nebolo jednoduché, pracovala som dlho do rána a o pár hodín som bola opäť hore. Keď vás niečo baví a napĺňa, úplne sa tomu poddáte a idete do posledných síl.

Pomohlo vám v začiatkoch relatívne známe meno úspešnej športovkyne?

(Lenka) Nedá sa povedať, že som bola známa. To, že som bola športovkyňa, mi pomohlo skôr osobnostne ako kariérne a pri rozbiehaní biznisu. Do všetkých projektov som sa vždy púšťala s väčším odhodlaním a nebála som sa spadnúť, keď niečo nevyšlo. Jednoducho som sa postavila a skúšala ďalej. Svoj hendikep beriem skôr ako niečo, čo ma vždy posúvalo byť lepšou, a nikdy ma nijakým spôsobom nelimitoval. 

Máte tri deti. Ako sa dá skĺbiť život trojnásobnej mamy s úspešnou kariérou podnikateľky? Máte vôbec čas na šport a ďalšie záľuby?

(Lenka) Vďaka kolegovi Jurajovi Fehervarimu som nebola po vzniku Be Lenky na to sama. Juraj firmu nastavil a doplnil skúsenosti a znalosti, ktoré mne chýbali. Firma je už zabehnutá, na rozhodovacie pozície sme dosadili šikovných manažérov, ktorí vedú celé tímy ľudí a pomáhajú firme neustále rásť. Vždy si hovorím, že celú energiu čo som v začiatkoch do toho dala, sa teraz pekne zúročila a dokážem sa plne venovať rodine a svojim záľubám.

Barefoot topánky značky Be Lenka majú na svedomí zakladatelia Lenka Cenigová a Juraj Fehervári
Zdroj: BeLenka.sk

Ako ste sa vlastne dali dokopy s vašim kolegom Jurajom Fehervárim? 

(Lenka) Obidvoch nás spájalo nosenie detí. Dokonca sme mali každý rozbehnuté svoje vlastné podnikanie s detskými nosičmi. Juraj mal e-shop a ja som vyrábala detské nosiče. Keď sme sa stretli a dali dokopy všetky pozitíva, nápady, čo všetko dokážeme našim zákazníkom spoločne priniesť a ako im môžeme pomôcť, rozhodli sme sa ísť do toho spoločne.

Svet nosičov je stále prevažne ženskou doménou. Ako ste sa v ňom ocitli vy a či bol pre vás hlavný impulz spojiť sa s Lenkou a založiť značku Be Lenka?

(Juraj) Prvýkrát som sa s nosičmi stretol, keď sa nám narodil syn. S nosičmi sme boli veľmi spokojní a rozhodli sme sa otvoriť si svoj vlastný e-shop. Boli sme presvedčení, že tieto produkty vedia ľuďom pomôcť. Chceli sme rásť a nosiče predávať do celého sveta, preto sme sa s Lenkou dohodli, že ideme spoločne raketovo dobyť svet.

Aká je vaša pôvodná profesia? Má nejaké spoločné črty s vašim súčasným podnikaním?

(Juraj) Počas svojej nerozhodnej mladosti som vyskúšal kadečo. Venoval som sa e-commerce a obchodu, a takisto som mal niekoľko vlastných e-shopových projektov. Neskôr som si povedal, že musím začať robiť niečo čo ma naozaj napĺňa, kde sa dokážem rozvíjať a rozbehol som podnikanie s detskými nosičmi a neskôr s barefootovou obuvou. Vždy som túžil rozbehnúť projekt s pridanou hodnotou.

Be Lenka je Slovenský výrobca prémiovej barefoot obuvi
Zdroj: BeLenka.sk

K nosičom a šatkám sa postupne pridalo aj oblečenie pre rodičou nosiacich svoje deti. Bola už potom barefoot obuv iba ďalším logickým krokom?

(Juraj) Barefoot topánky sme obidvaja nosili už dávno predtým. Bola to len otázka času, kedy začneme barefoot obuv aj vyrábať. Boli sme na pracovnej ceste v zahraničí, keď to Lenka navrhla, ja som súhlasil a pustili sme sa do práce.

Myslíte si, že pre dnešné novovznikajúce značky je trh otvorenejší, pretože má stále rastúci odbyt? Alebo je naopak pre ne ťažšie preraziť, pretože ponuka už je relatívne široká?

(Juraj) Aj napriek tomu, že trh je nekonečný, je dôležité vedieť komu chcete predávať. Môžete vytvoriť aj neviem aký dokonalý produkt, pokiaľ nepoznáte svoju cieľovú skupinu, nebudete veľmi úspešný. My sme od začiatku vedeli, kto sú naši zákazníci a aké majú nákupné správanie. Zároveň sme vedeli, že ideme predávať produkty, ktoré dokážu našim zákazníkom naozaj pomôcť. 

Len pre istotu, pre tých, ktorí o barefoot topánkach čítajú prvýkrát. V čom spočívajú výhody tohto typu obuvi?

(Juraj) Celý princíp barefootu spočíva v troch vlastnostiach topánky. Flexibilná podrážka, ktorá umožňuje nohe prirodzený pohyb, široká špička vďaka ktorej majú prsty dostatok priestoru a rovná podrážka. Chodidlá majú dostatok priestoru na to, aby sa pri chôdzi zapájali všetky svaly chodidla. Svalstvo sa posilňuje a môže sa tak predísť aj deformáciám nohy.

Čo je to barefoot obuv a pre koho je určená?
Zdroj: BeLenka.sk

Aké boli vaše začiatky s barefoot topánkami? Boleli vás nohy? Naučili ste sa v nich chodiť rýchlo alebo ste na to išli postupne a nejakú dobu ste ešte barefooty striedali s klasickými topánkami?

(Juraj) Barefoot obuv som spozoroval, keď som žil v Austrálii. Postupne som sa začal o barefoot viac zaujímať a hľadal som výhody tohto typu obuvi. Spočiatku ma boleli nohy (hlavne kvôli tomu, že som chodil nesprávne a veľa dupal na päty), tak som sa snažil zamerať na chyby v mojej chôdzi. Postupom času som si na barefoot topánky zvykol, vymenil klasické komerčné topánky za barefoot. V šatníku však mám aj topánky na vysokohorskú turistiku a bežecké topánky, ale bežne na prechádzky alebo ľahšie turistiky chodím v našich Be Lenkách.

Pre koho je podľa vás barefoot obuv vhodná a kto by ju naopak nosiť nemal (alebo mal minimálne vyhľadať odborníka na konzultáciu)?

(Juraj) Barefoot obuv je vhodná pre každého, kto chce zmeniť svoj spôsob chôdze. Mnoho ľudí, ktorí nosia klasickú konvenčnú obuv dupú pätami, čo môže uškodiť kĺbom. Nosením barefoot obuvi sa človek prirodzene naučí chodiť správne. Mne osobne chodenie v barefoot topánkach pomohlo odstrániť bolesť chrbta a spevniť chodidlá. 

O barefoot obuvi existuje celá kategória mýtov, na ktorých sa priživujú aj niektorí lekári a fyzioterapeuti. Zažíva BF v tomto nejaký posun? Pribúda fanúšikov barefoot topánok aj v týchto profesiách? Majú o tomto fenoméne lepšie informácie než pred niekoľkými rokmi, keď barefooty ešte iba začínali?

(Juraj) Prostredie sa určite mení a je barefootu naklonené viac ako tomu bolo predtým. Ďalej sú v tomto hlavne v zahraničí. Dnes naberá na sile aj odborná obec u nás, kde čoraz viac fyzioterapeutov a lekárov preferuje barefoot topánky. Veľa ľudí prichádza k barefoot topánkam cez svoje deti, ktoré ich nosia častejšie. Je mnoho komunít aj u nás na sociálnych sieťach, kde sú desaťtisíce ľudí so záujmom o barefoot.

Barefoot topánky značky Be Lenka
Zdroj: BeLenka.sk

Aký mýtus o nosení detí alebo obúvaní, na ktorý ste narazili, je podľa vás najbizarnejší?

(Juraj) Potrebujem topánky s klenbou na podporu nohy, pretože mám ploché nohy.“ Keď človek chodí bosý alebo v barefoot topánkach, tak zapája aj tie najmenšie svaly chodidla a noha sa tak stáva pevnejšia. Nie som fanúšikom nosenia ortopedických vložiek, je potrebné posilovať svaly chodidla prirodzene a verím, že v tomto barefoot dokáže veľmi pomôcť. 

Ponuka vašich barefoot topánok neustále rastie. Máte už aj detské modely a vaše kolekcie sa od sezóny k sezóne zväčšujú. Dá sa ešte niekde rásť? Aké sú vaše najbližšie plány?

(Juraj) Kde je chuť, tam je aj cesta. (smiech) Naším cieľom je priblížiť sa čoraz väčšiemu publiku zákazníkov, od detí, tínedžerov až po starších ľudí. Pracujeme na čoraz modernejších dizajnoch, ktoré sa podobajú na moderne topánky. Začiatkom budúceho roka chystáme barefootovému svetu predstaviť prekvapenie v podobe novej značky, ktorá bude mladá, svieža, enviro, bude to trochu iný barefoot.

Veľký dopyt je po barefoot gumákoch alebo športovej či trekovej obuvi. Môžeme sa časom tešiť aj na tie?

(Juraj) Pevne veríme, že raz budeme predávať všetky druhy obuvi. V ponuke máme nové trailové topánky, ktoré majú úplne novú podrážku, sú flexibilné a vhodné na nenáročné túry a prechádzky. Tak ako sa však zameriavame na nové typy topánok, tak pracujeme aj na použití viac ekologických a kompostovateľných materiáloch. Čo berieme ako výzvu a svoju misiu. Dnes pracujeme na mnohých nových produktoch.

Ako dlho trvá taký vývoj jedného modelu topánok? Čo všetko musíte zvážiť a otestovať? Pri barefoot topánkach je dôležitá nielen dĺžka stielky, ale aj ich šírka. Podľa čoho sa určuje, o koľko sa topánka vo väčšej veľkosti rozšíri?

(Juraj) Vývoj trvá rôzne dlho, závisí, že či ide zmenu kopyta, podrážky, zvršku. Bežne sa u nás kolekcia vyvíja rok. Čo sa však týka rozmerov, to je dlhodobá práca a šírku a dĺžku určuje tzv. univerzálna noha – kopyto, podľa ktorého sa jednotlivé veľkosti vyrábajú. Vytvoriť vhodné kopyto je časovo náročná práca. Máme aj projekty, na ktorých pracujeme už vyše roka a pol a ešte nie sú finálne a naopak sa nám podarilo niektoré projekty ukončiť aj za 3 mesiace.

(Nielen) vďaka skvelému marketingu distribujete topánky aj do zahraničia. Ktoré trhy sú pre vás momentálne kľúčové a kam by ste sa chceli dostať? 

(Juraj) Ambície sú veľké, chceme sa stať jednotkou na svetovom trhu. Chceme vytvoriť sieť predajní na jednotlivých trhoch, s čím už začíname. Momentálne predávame do viac ako 60 krajín sveta, najviac však na Slovensku, Česku, Nemecku, Francúzsku a v severských krajinách. Aktívne pracujeme na spustení vlastného skladu a predaja v USA.

Začínali ste s jednou krajčírkou a zásielky ste balili doma na kolene. Koľko zamestnancov má Be Lenka dnes? Neuvažovali ste už nad presunutím výrobných kapacít niekde, kde je práca lacnejšia? Čo pre vás znamená pojem udržateľné podnikanie?

(Juraj) Be Lenka za 3 roky raketovo narástla a sme za to veľmi radi. Momentálne pre Be Lenku dennodenne pracuje vyše 50 ľudí a každý mesiac otvárame nové pozície. Čo sa týka výroby topánok, tak sú to stovky ľudí v externých výrobách. Aj napriek takému enormnému nárastu nechceme presunúť výrobné kapacity do krajín tretieho sveta. Každý kus topánky je výsledkom precíznej práce, ktorá je navyše lokálna. K precíznej a poctivej práci takisto patria aj férové podmienky pre zamestnancov. Výrobu si plánujeme dopredu aj prostredníctvom predobjednávok a vždy sa snažíme vyrobiť len toľko kusov koľko vieme, že dokážeme predať. Zároveň kladieme obrovský dôraz na viac a viac ekologické materiály.

Váš veľký sen bol závodiť na vypredanom olympíjskom štadióne. Čo je váš najväčší podnikateľský sen? A zhodnete sa na ňom s Jurajom alebo sa stáva, že máte rozdielne vízie?

(Lenka) Svoj podnikateľský sen prežívam práve s Be Lenkou. Naša misia a vízia sa nezmenila, stále chceme v prvom rade prinášať kvalitné produkty, ktoré budú pomáhať ľuďom. Zameriavame sa teraz na ďalšie projekty, hlavne v oblasti ekológie, kompostovateľnosti. Verím, že naša práca má hlbší zmysel.

Lenka Cenigová, zakladateľka značky Be Lenka, ktorá sa špecializuje na výrobu nosičov a barefoot obuvi
Zdroj: BeLenka.sk

 

Be Lenka barefoot topánky nájdete aj u nás:

Autor článku