Prvýkrát vo fitness centre: aké oblečenie si zbaliť a na čo ďalšie nezabudnúť?

31.03.2022

S blížiacim sa letom a obdobím dovoleniek sa chce dostať do formy každý z nás a tak nečudo, že sa fitness centrá tešia narastajúcej návštevnosti. Zatiaľ čo niekto pri zdvíhaní ťažkých váh skutočne zostane, iný sa po pár týždňoch vzdá a vráti sa k svojmu nezdravému životnému štýlu. Niekomu však v ceste za vysnívanou postavou môžu stáť len obavy a obyčajná nevedomosť. Čo si vziať do fitness centra? Vaša prvá návšteva bude vďaka nášmu zoznamu bez jedinej zabudnutej veci. Stačí sa ho iba držať.

Bez oblečenia to nepôjde

Kľúčom k úspešnému tréningu je predovšetkým správna voľba oblečenia. Tepláky ani voľne vejúca mikina nie sú vhodnými kandidátmi na vašich spoločníkov v posilňovni, naopak sú skôr krokom vedľa. Často totiž pri pohybe prekážajú, čo môže viesť nielen k úrazom, ale aj k neefektívnemu cvičeniu.

Funkčné tričká a tielka

Ženy aj muži by do posilňovne nemali vojsť bez kvalitného trička či tielka. Bavlnené alternatívy sa v mnohých životných chvíľach zdajú byť ideálne, v prípade posilňovne ale nie sú. Lepšou voľbou sú funkčné modely, ktoré dokonale pohlcujú pot a pach, navyše sú skvele priedušné, takže rýchlo schnú.

Legíny, ktoré obopínajú telo

Ako sme už spomínali, tepláky nie sú na cvičenie celkom vhodné. Oveľa lepšie sú športové legíny, ktoré perfektne obopnú vaše nohy, sú pohodlné a v kombinácii so športovým tričkom vytvoria komfortný celok. Staviť môžete na klasické čierne prevedenie alebo žiarivé farby.

Medzi ženami sú najobľúbenejšie napríklad legíny Adidas alebo Nike. U mužov vedú Under Armour legíny alebo pohodlné kraťasy do posilňovne.

Kvalitná podprsenka

Súčasťou dámskeho športového oblečenia by vždy mala byť kvalitná športová podprsenka. Tá znižuje riziko poškodenia vnútorného prsného väziva a zmenšuje záťaž chrbta a ramien. Vďaka tomu sa budete môcť venovať cvičeniu bez rušivých elementov.

Ideálne zvoľte pružný kúsok z funkčného materiálu, ktorý bude odvádzať pot a vlhkosť von od tela. V každom prípade nekupujte prvú podprsenku, ktorá vás zaujme, ale skúšajte, skúšajte a skúšajte, kým nenájdete tú, v ktorej sa budete cítiť vy aj vaše prsia spokojne.

Spoľahlivé topánky

Z predchádzajúcich odsekov už viete, aké oblečenie do posilňovne zvoliť. Čo ale topánky? Je kvalitné obutie naozaj toľko potrebné?

Áno, topánky do fitness centra sú ďalšou položkou na zozname, bez ktorej to vo fitku jednoducho nepôjde. Ideálnou voľbou sú takzvané vzpieračské topánky, ktoré poskytujú rovnú trojbodovú oporu nohy (sú oporou ako pre palce, tak malíčky aj pre pätu ako takú). Pokiaľ však nepatríte k profesionálnym vzpieračom či trénerom, vystačíte si všeobecne s akoukoľvek topánkou s plochou podrážkou.

Čelenky a rukavice

Zabudnúť by ste nemali ani na športové doplnky, kam spadajú rukavice do fitness centra alebo čelenky. Síce nejde o vybavenie, ktoré by ste potrebovali pri každom svojom tréningu, ale niekedy vám aj tieto drobnosti môžu prísť vhod.

Čelenku ocenia predovšetkým ľudia s dlhými vlasmi, ktorí nechcú, aby im vlasy pri cvičení padali do tváre. Sú vhodné aj pre ľudí, ktorí sa v tvári nadmerne potia.

A rukavice? Po tých by mali siahnuť predovšetkým jedinci, ktorí dvíhajú ťažké váhy. Pri výbere si dajte pozor na ich veľkosť. Áno, aj tento doplnok má svoje číslovanie.

Keď máte oblečenie zbalené, čo ďalej?

Okrem samotného oblečenia sa vám vo fitness centre bude hodiť aj mydlo, šampón, deodorant, dezinfekcia na ruky, rúška, proteínová tyčinka a šľapky na prezutie po sprche. Úplne nevyhnutné sú potom nasledujúce veci:

Uterák

Čo vám nesmie v žiadnom prípade chýbať je uterák. Nezabúdajte naň, bez neho by vás nemuseli pustiť k posilňovacím strojom, kvôli ktorým ste prišli. Kožené poťahy sú totiž veľmi náchylné a pot kvapkajúci z tiel cvičencov ich môže nenávratne poškodiť. Keby ľudia nepoužívali v posilňovniach uteráky, bolo by to tiež veľmi nehygienické. A na hygienu sa v dnešnej dobe dbá viac ako inokedy.

Slúchadlá do fitness centra

Uterák do fitness centra zbalený, tak čo ďalej? Slúchadlá! Pravdepodobne sa budete chcieť motivovať, dobiť energiu alebo vypnúť hlavu pri behu na páse. A do tohto vytúženého pocitu vás môže doviesť obľúbená hudba a trochu toho telesného záprahu. Než sa teda zo šatne, kde batoh do posilňovne alebo tašku ponecháte, vydáte k strojom, dajte si slúchadlá do uší. Bude sa vám cvičiť úplne inak!

Pri výbere slúchadiel odporúčame vsádzať na tie bezdrôtové, ktoré vám nebudú pri vykonávaní jednotlivých cvikov nijako prekážať.

Fľaša

Ďalšou položkou na zozname je fľaša do fitness centra. Pitný režim je skrátka potrebné dodržiavať pri akejkoľvek športovej záťaži, vo fitness centre na to rozhodne nezabúdajte. Samozrejme to s pitím nepreháňajte, nech príliš nezaťažíte obličky a cvičí sa vám s ľahkosťou.

Okrem typickej fľaše na vodu majte po ruke aj šejker, do ktorého si po tréningu namiešate proteínový drink. Ten vám dodá potrebnú energiu a utuží novo nadobudnuté svaly.

 

Taška na cvičenie

Aby sa vám oblečenie a ďalšie vybavenie dobre prenášalo, zabudnite na bežné kabelky, tašky alebo dokonca igelitky. Radšej siahnite po funkčnej taške na cvičenie, ktorá má špeciálne odvetrávanie, ktoré zabraňuje jej zatuchnutiu od prepoteného oblečenia. Ďalším benefitom je odnímateľný, polstrovaný ramenný popruh alebo rad vreciek pre väčšiu prehľadnosť.

Ako často chodiť do fitness centra?

Názory týkajúce sa toho, ako často navštevovať fitness centrum, sa do istej miery líšia. Úplne zásadný je v tomto prípade BMI index alebo index telesnej hmotnosti, ktorý vyjadruje zastúpenie telesného tuku v tele. Všeobecne sa dá povedať, že záleží na tom, v akom cvičebnom móde sa nachádzate a aké sú vaše ciele. Chcete nabrať svaly, alebo je vaším cieľom naopak strata prebytočného tuku?

Keď chcete nabrať svaly

Navštíviť fitness centrum vám bude stačiť dvakrát až trikrát týždenne. V tejto fáze je dôležité to neprehnať, aby nedošlo k potrhaniu jednotlivých svalových vlákien, po čom by nasledovala dlhá regenerácia.

Pri naberaní svalovej hmoty sa kardia zaraďuje pomerne málo, skôr sa dbá na správnu a dostatočnú výživu.

Keď chcete schudnúť

Iná situácia nastáva, ak chcete schudnúť. V takom prípade sa odporúča chodiť do fitness centra pokojne päťkrát týždenne. Do tréningového plánu by ste však mali zaradiť aj silové cvičenia, z veľkej časti bude váš tréning o kardiu, ktoré vám pomôže spáliť tuky už po prvých tridsiatich minútach.

V tomto „chudnúcom” móde príliš nezáleží na tom, či zvolíte kratšie alebo dlhšie cvičenia. Oba tréningy majú svoje výhody a nevýhody, na ktoré si musí prísť každý sám a každý si musí vyskúšať, čo mu viac sedí.

Nezabúdajte na regeneráciu

Na záver nesmieme zabudnúť na zmienku o regenerácii. Nie je v žiadnom prípade pravdou, že čím viac tréningov podstúpite, tým lepšie výsledky sa dostavia. Kvalita v tomto prípade prebíja kvantitu. Aj telo potrebuje odpočinok, v opačnom prípade hrozí nielen pretrénovanie, ale taktiež sa zvyšuje pravdepodobnosť zranenia.