HR manažérka radí: Ako sa obliecť na pohovor alebo „aj šaty robia človeka“

Publikácia: 25.10.2021

Máte za sebou prvý úspech pri hľadaní novej práce: prišlo vám pozvanie na pracovný pohovor. Teraz vás čaká tá naročnejšia časť – samotný pohovor, pri ktorom sa hodnotia nielen vaše schopnosti, ale tiež celkový dojem a vystupovanie. Ako sa obliecť na pohovor, aby ste dobre obstáli? Čo znamená business casual dress code, na aké detaily by ste nemali zabudnúť a čomu by ste sa mali určite vyhnúť. Radí HR manažérka Michaela.

Formálne, neformálne vs. business casual oblečenie: Kedy a kde sa hodí?

Ak ste v pozvánke na pohovor dostali aj poznámku upozorňujúcu na dress code alebo etiketu vo firme poznáte, budete mať rozhodovanie jednoduchšie. No čo ak žiadna poznámka v pozvánke nie je? Väčšinou vopred viete, na akú pozíciu sa hlásite, podľa toho teda zvoľte aj vaše oblečenie na pohovor.

1. Formálny dress code na manažérske pozície

Formálne oblečenie, niekedy označované ako „business formal / classic“ , patrí medzi oblečenie profesionálov a ako také má jasné pravidlá. Uplatňuje sa predovšetkým na stredných a vyšších  manažérskych pozíciách, v bankovom sektore alebo na úradoch.

  • Formálny dress code pre ženy: Zvolte kostým s nohavicami alebo sukňou. Ak sa vyberiete cestou sukňového kostýmu, dĺžka sukne by mala byť po kolená. Nezabudnite tiež na silonky. V hornej časti sa hodí košeľa alebo blúzka s dlhým rukávom v klasickom štýle s lodičkovým alebo okrúhlym výstrihom pri krku – hlboký výstrih je faux pas. V lete môžete rukávy vymeniť za kratšie, strihy odhaľujúce ramená sú však ale nevhodné. Celý outfit by mal byť v neutrálnych farbách. Topánky by mali byť vždy s uzavretou špičkou a na opätku.
  • Formálny dress code pre mužov: Muži majú v tomto prípade jedinú voľbu, a tou je oblek. Ten by mal byť ideálne čierny, tmavomodrý alebo sivý (v letných mesiacoch prípadne bežový). Košeľa by mala byť jednofarebná s farebne neutrálnou kravatou. Celý outfit doplnia lakované poltopánky, kožený opasok a kvalitné hodinky

Pre mužov aj ženy platí, že dôležitejšie sú kvalitné materiály a strihy. Veľmi nevhodné sú džínsy a v rámci farieb trafíte do čierneho s bielou, sivou alebo čiernou.

2. Business casual dress code: klasika v modernom prevedení

Business casual dress code vychádza z formálneho oblečenia, oproti ktorému je však o niečo uvoľnenejší. Tento štýl sa hodí pre novinárov, realitných maklérov, učiteľov a pracovníkov v PR a reklame.

  • Business casual pre ženy: Opäť môžete zvoliť elegantné nohavice alebo sukňu po kolená, blúzku či košeľu (tie môžu mať aj menej formálne strihy) a uzatvorené topánky. V prípade business casual štýlu sa nemusí jednať o lodičky – môžu to byť napríklad mokasíny alebo balerínky.
  • Business casual pre mužov: Siahnite po košeli s dlhým rukávom či polo tričku, klasických nohaviciach a neformálnom saku. Pravidlá týkajúce sa vzorov a farieb tu nie sú až také striktné, môžete si teda dovoliť viac experimentovať. Kravatu a lakované poltopánky môžete vymeniť za akékoľvek decentné kožené topánky.

Čo sa týka farieb, muži aj ženy môžu siahnuť po tmavomodrej, béžovej alebo hnedej. V niektorých firmách dovoľuje business casual dress code aj rifle (kvalitné, striedme a dobre padnúce).

Business casual oblečenie na pohovor je dobré zvoliť v prípadoch, kedy presne neviete, aký kódex obliekania vo firme vládne alebo čo vyžaduje konkrétne vaša pozícia.

3. Neformálny outfit na pohovor v startupoch a kreatívnej sfére

Casual dress code sa hodí do kreatívnej sféry. Obvykle v nej nie je vyžadované formálne oblečenie, takže sa môžete obliecť o čosi voľnejšie.

  • IT odbory: Obvykle je vítané neformálne oblečenie, voľte však obozretne – vyťahané tričko a tenisky nemusia byť práve šťastná voľba. Nič nepokazíte, ak siahnete po business casual oblečení.
  • Grafický a interiérový dizajn, marketing, PR a reklamné agentúry: V týchto odboroch sa cení kreativita, a tak môžete siahnuť aj po viac nápaditých kúskoch. Pozor však, aby ste to so snahou o originalitu neprehnali. Aj tu platí, že menej je niekedy viac. 
  • Startupy: V tejto sfére by ste nemali mať problém s akýmkoľvek neformálnym tričkom, teniskami a rifľami. Ani neformálny outfit však neznamená, že si môžete obliecť čokoľvek – aj v startupe by ste sa mali držať kvalitných materiálov a dobre padnúcich strihov.

Ako sa obliecť na pohovor v zime

V zime sa k odporúčanému dress codu pridáva ešte vrchná časť oblečenia. Ideálny je kvalitný vlnený kabát, prípadne sako. Mohutným prešívaným či športovým bundám sa radšej vyhnite. Na nohy si obute kvalitné kožené kozačky alebo členkové topánky v decentnom štýle.

Ako sa obliecť na pohovor v lete

Aj keď leto možno nabáda k voľnejšiemu štýlu obliekania, pri hľadaní outfitu na pohovor sa držte striedmosti aj v tomto ročnom období. Vynechajte kvetované a zvieracie vzory, výrazné farby a priesvitné materiály. Neodhaľujte ramená ani dekolt. Sukňu, aj keď sa jedná o neformálny outfit, voľte radšej dlhšiu ako kratšiu.

Ktoré topánky sú vhodné na pohovor

Ak ide o topánky, zvoľte vždy uzatvorené – a to aj v lete. Zabudnite na športové sandále alebo silonky v otvorených špičkách. 

Skvelou voľbou budú topánky v decentnom štýle a neutrálnej farbe. K formálnym outfitom sa najviac hodia lodičky na opätku. Ak však nie ste veľká fanúšička vysokých topánok, zvoľte nižší opätok alebo mokasíny

Tenisky sa na pohovor hodia iba v prípade niektorých pozícií v kreatívnom odbore. A nezabudnite na hlavné pravidlo – nech už si na pohovor vezmete akékoľvek topánky, mali by byť vždy čisté a upravené.

Vziať si na pohovor kabelku?

A prečo nie. Kabelka je častokrát našou dennodennou spoločníčkou a na pohovore si môže nájsť dobré využitie. 

Na kabelku sa vzťahujú podobné pravidlá ako na topánky. Ako aj iné doplnky, kabelka s topánkami by mali ladiť so zvyškom vášho outfitu

Na formálnejšie pohovory sa ženám aj mužom hodia striedme aktovky, do ktorých môžu skryť svoj diár, telefón alebo písacie pomôcky – nikdy neviete, či pohovor nebude natoľko úspešný, že na jeho konci podpíšete rovno zmluvu. Kreatívne agentúry a startupy zvládnu aj luxusnejší mestský batoh v koženom prevedení.

Na čo si dať pozor: Make-up, doplnky a účes hrajú dôležitú rolu

Pozorne vyskladaný outfit môžu pokaziť aj detaily, ktoré síce nie sú na prvý pohľad príliš viditeľné, no personalisti si ich aj napriek tomu všimnú. Dajte si preto pozor na okúsané nechty, zádery, neučesané vlasy alebo odrastenú farbu. Ak vás teda čaká naozaj dôležitý pohovor, zájdite pred ním do kaderníckeho salónu či na manikúru a doprajte si dobrú starostlivosť. Okrem upravenejšieho vzhľadu získate aj vyššie sebavedomie a s ním spojenú sebaistotu, ktorá je na pohovore veľmi potrebná.

Aj keď by ste sa na pohovor mali upraviť, určite to neprežeňte s make-upom. Najlepší je ľahký denný make-up v nude odtieňoch. Pozor si dajte na prechody a zladenie s tónom pleti.

Celkový vzhľad podtrhnú tiež doplnky, s ktorými by ste to však tiež nemali prehnať – zlaté prstene na každom prste, obrie kruhy v ušiach alebo mohutné statement náhrdelníky nie sú trefou do čierneho. Vyskúšajte skôr jemné perlové či strieborné náušnice, hodvábne šatky alebo luxusnejšie (originálne) hodinky.

Ako sa pripraviť na online pohovor

Online pohovory sú dnes už pomerne bežnou záležitosťou, ktorá šetrí čas obom stranám. Aj keď pohovor z pohodlia domova navádza k väčšej ležérnosti, zdanie môže klamať. Aj v tomto prípade by ste mali venovať dostatočný čas príprave.

Pokiaľ sa nechcete stať hlavným hrdinom vtipných videí na YouTube, vždy dodržte určitý dress code – a to kompletne! Nikdy neviete, kedy budete musieť vstať zo stoličky. 

Vopred si skontrolujte a vyskúšajte techniku a nezabudnite zo záberov odstrániť všetko, čo do nich nepatrí. Neporiadok vo vašom pozadí určite dobrý dojem neurobí.

HR manažérka radí: Ako sa obliecť na pohovor
Zdroj: Canva

Rady od profesionálky: HR manažérka Michaela (ne)odporúča

Pre väčšinu z nás sú pracovné pohovory relatívne stresujúcou skúsenosťou. Aby sme vám aspoň trochu pomohli, opýtali sme sa priamo HR manažérky Michaely na to, ako na pohovore zaujať a ako nepokaziť prvý dojem.

1) Michalela, čo patrí medzi najčastejšie prehrešky, ktorých sa ľudia na pohovoroch dopúšťajú?

Nemyslím si, že štýl obliekania by mal zohrávať nejakú zásadnú rolu pri posudzovaní kandidáta, sú oveľa podstatnejšie veci - napr. potenciál, skúsenosti, osobnosť, fit do kultúry. Avšak človek by mal brať na vedomie, že prvý dojem tiež môže spraviť veľa. Odporúčam možno pozrieť si videá firiem, kam sa hlásim, ako sa obliekajú zamestnanci tam, ako sa oblieka človek, ktorý bude viezť interview a podľa toho zvoliť outfit.

Pokiaľ sa hlásim do banky, je to iné, ako keď idem na pohovor do startupu, kde si môžem zvoliť ležérnejší outfit. Avšak treba si dobre zhodnotiť, čo je OK, a čo je „cez čiaru“ - nevhodne zvolený výstrih u žien, príliš krátka sukňa, tepláková súprava, deravé tenisky/obuv alebo rifle s dierami by nemuseli byť vhodné ani v startupe, ani v inej spoločnosti (v banke alebo obdobných inštitúciách už vôbec nie).

2) A čo zamestnávatelia? Dopúšťajú sa aj oni nejakých zásadných chýb v obliekaní? 

Zatiaľ som sa nestretla s nejakým nevhodnými oblečením u zamestnávateľa/potenciálneho zamestnávateľa. Ako píšem vyššie, určite treba zohľadniť, akých ľudí chceme priťahovať do firmy a akú máme firemnú kultúru. Pokiaľ sme startup, ktorí chce osloviť generáciu Z, nezvolím si na pohovor ako zamestnávateľ sako a košeľu s kravatou, ale skôr volím tričko a rifle. Avšak tiež treba nájsť balans - nedať si na pohovor crocsy s teplákmi.

3) Ak si odmyslíme samotné oblečenie, čo si na uchádzačovi o prácu všimneš ako prvé? 

Všímam si aj neverbálne prejavy a mimiku. Ja osobne sa snažím kandidáta vždy naladiť na neformálny rozhovor, pretože z vlastnej skúsenosti viem, že príchod na pohovor môže byť stresujúci. Tak vždy otvorím rozhovor tým, že sa opýtam, ako sa má a aký má deň, prípadne niečo podobné. Postupne si všímam, ako je kandidát uvoľnenejší a aj ten rozhovor potom vyzerá príjemnejšie, neformálnejšie. Snažím sa, aby to bol pre obe strany príjemný rozhovor.

Zároveň ma zaujíma veľmi motivácia - počúvam „medzi riadkami“ a potom sa na to dopytujem viac. Pretože si myslím, že motivácia pracovať v tej danej firme je veľmi dôležitá. Pokiaľ sa niekto dopytuje iba na plat, benefity a pracovný čas, je to legitímne, ale môže to hovoriť najmä o tom, že kandidát tam nie je preto, lebo naozaj chce. A všímam si aj keď si kandidát vymýšľa. 

4) Hraje pri posudzovaní záujemca o prácu rolu aj osobný vkus a názor personalistu alebo sa berú do úvahy určité spoločenské pravidlá a personalista musí byť maximálne neutrálny?

Recruiter by mal byť maximálne objektívny. Avšak ako píšem vyššie, mňa zaujíma aj motivácia a osobnosť daného človeka. Pokiaľ človek nezapadne do firemnej kultúry aj osobnostne, žiaľ, nebude úplne úspešný. Čo sa týka vkusu a oblečenia, v niektorých prípadoch môže byť samozrejme dôležité aj to, aby ten človek dobre vyzeral a mal nejaký štýl. Pokiaľ má niekto pracovať v butiku s pekným oblečením ako predajca, nemôže sa obliekať do teplákov/legín/riflí s dierami. Čiže v tomto ohľade treba brať celý kontext roly, ktorú obsadzujete.

5) Nepreceňuje sa význam oblečenia? Ľudia sa počas svojho života môžu predsalen dostať do rôznych životných situácií. To, že niekto nevlastní reprezentatívne oblečenie, nemusí nutne vypovedať o jeho (ne)schopnosti. Čo by si takým ľudom poradila? 

Určite sa poradiť s niekým, čo by mu odporučil, aby robil inak - lepšie. Nie každý má peniaze na drahé oblečenie. Ale určite existujú aj alternatívy, kde si oblečenie zohnať a správne ho nakombinovať - napr. bazáry, second hands a podobne. Prípadne združenia, ktoré pomáhajú ľuďom v tiesni. Ja som zastánca toho, že každý má šancu uspieť, pokiaľ naozaj chce. A poznám aj ľudí, ktorí pomáhajú ľuďom bez domova začleniť sa do pracovného života - pomoc s nákupom oblečenia, úpravou vizáže, prípravou životopisu a pod. 

6) V poslednej dobe sa čoraz väčšej obľube teší práca z domu, resp. odkiaľkoľvek na svete. S tým idú ruka v ruke aj online pohovory či online meetiny. Platia aj tu jasné pravidlá ohľadom obliekania sa a stylingu?

Tak na online meetingoch väčšinou ľudí vidíte iba po pás. Čiže čokoľvek je na kamere, by malo byť nejako „v norme“ Opäť odporúčam „naladiť sa“ na vlnu potenciálneho zamestnávateľa - ak niekto nosí košele, dať si košeľu, ak niekto preferuje ležérny štýl, môžete zvoliť aj tričko. Je to len o tom, ako sa obaja „navnímate“. Zažila som aj pohovor, kde my sme boli ležérne oblečení a kandidát prišiel v obleku. A to by som na jeho mieste zmenila, automaticky pôsobil akoby tam nebol na správnom mieste.

Tip redakce:

Ak ste sa na pohovore s potenciálnym zamestnávateľom dohodli na nástupe na pozíciu, o ktorú ste mali záujem, gratulujeme vám! A ak nie, nestrácajate nádej, pretože je zvykom osloviť uchádzača až po pohovore. Ak sa vám zamestnávateľ neozval ani mesiac po pohovore, odporúčame vám rozhodiť siete. Môžete si vytvoriť profil na LinkedIne, kde HR špecialisti zvyčajne oslovujú používateľov s ponukou práce alebo reagovať aj na iné ponuky práce.

Za odpovede ďakujeme personálnej manažérke Michaele Šindlerovej

Autor článku